Tijdschriften
EEN GREEP UIT ONZE BIBLIOTHEEK
Op deze pagina vind je een selectie van tijdschriften en artikelen uit de bibliotheek van stichting Sabanapeti die over de Marroncultuur en -geschiedenis gaan ter inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en cultuur van de Marronsamenlevingen in Suriname, Frans-Guyana en de diaspora. De opgenomen boeken, tijdschriften, artikelen, scripties en verslagen zijn voornamelijk geschreven door derden.
Onze eigen publicaties (boeken, tijdschriften en artikelen) zijn te vinden onder het menu “Eigen publicaties”. Je vindt hier ook een korte samenvatting van een aantal van de publicaties die stichting Sabanapeti zelf publiceerde, en die je kan kopen als die nog in voorraad zijn.
Ben je geïnteresseerd en wil je een nummer van het tijdschrift, een artikel of boek bestellen, dat door stichting Sabanapeti is uitgegeven? Klik dan op ‘Eigen Publicaties’.
Ter uwer informatie:
Stichting Sabanapeti is niet verantwoordelijk voor de inhoud van publicaties van derden over de Marrons, opgenomen in onze bibliotheek. Wat in dergelijke publicaties van derden staat komt niet noodzakelijkerwijs overeen met onze kennis en zienswijze.
Houtsnijkunst in Pikinslee.
Houtsnijkunst in Pikinslee.
Houtsnijkunst uit het Surinaamse binnenland
Artikel overgenomen uit Afro American Arts of the Surinam Rain Forest door Richard en Sally Price.
Ieder volk zijn vloek
Over het vloeken in verschillende culturen. O.a. een interview met André R.M. Pakosie over het vloeken binnen de Winti.
Ik doe iets omdat ik er zin in heb
Tolin Alexander in Gaandi Nyun Nyun
Ik doe iets omdat ik er zin in heb (Tolin Alexander in Gaandi Nyun Nyun).
Ik doe iets omdat ik er zin in heb (Tolin Alexander in Gaandi Nyun Nyun).
Ik wil met dit stuk papier praten
Gedicht van Dobru uit Tori Boto.
Impasse in plannen Patamacca-deal.
Impasse in plannen Patamacca-deal.
Impasse in plannen Patamacca-deal. Bewoners volharden in weerstand
Over het palmolieproject Patamacca
In Memoriam Kees Dubelaar (1917-2005)
In Memoriam Kees Dubelaar
(1917-2005)
In vrijheid en gebondenheid. Samenleving en cultuur van de djoeka aan de cottica.
Antropologische studie n.a.v. het veldwerk van de auteur in het dorp Langa-oekoe opose. Aan bod komen de volgende onderwerpen: verwantschapssysteem, rechtssysteem, traditioneel gezag, opportunisme bij religieus gedrag, continuiteit en verandering binnen de Ndyuka Marronsamenleving.
Indiaanse opperhoofden rond 1700.
Over een aantal belangrijke leiders van de Inheemsen rond 1700. Sommige heulden met de planters, andere vingen juist de Marrons op.
Ingezonden brief naar aanleiding artikel binnenland bewoners en hun rechten in Wan Bon ‘Het Surinaamse binnenland, de milieunormen en de handhaving’.
reactie van Eersteling op artikel ‘Het Surinaamse binnenland, de milieunormen en de handhaving’ over de vervuiling van het binnenland.
Inleiding over de leefsituatie van Surinaamse jongeren in Nederland door Prof. Dr. Frank Bovenkerk (cultureel antropoloog en criminoloog)
Over de leefsituatie in Nederland van jongeren van verschillende etnische afkomst, waaronder de Surinaamse jongeren. Toespraak gehouden tijdens de viering van de Dag van de Marrons 2002 in Trefcentrum Oase in Utrecht. (5 okt. 2002)
Interview Armand Bhagwandas Wayana kapitein: ik wil ook een knopje dat me licht geeft
Interview met de directeur van Mets over waarom de tochten naar het binnenland zo duur zijn in Suriname.
Introductie
Eerste uitgave van Nieuwsbrief van Moiwana ’86, waarin zij de doelstelling van stichting Moiwana ’86 uitlegt.
Is het geld ook verdronken? Een jaar na de overstromingen.
Over de watersnoodramp 2006 en wat er met het ingezamelde geld is gebeurd.
Je geld of…..je leven Een sociaal-economische benadering van de religie der Para-Creolen in Suriname
Rapport van het doctoraal leeronderzoek culturele antropologie an de Rijksuniversiteit Utrecht (periode 1 oktober tot 30 december 1977) met de volgende probleemstelling: ‘Welke sociaal-economische aspecten hangen samen met de religie van de Para-Creolen in Suriname’. Met name gaat het om de Afro-Amerikaanse component van de Para-Creoolse religie.
Joannes Romme met een missie in Suriname, 1864-1889.
Over het missioneringsproces onder de Marrons, Creolen in Inheemsen tegen de achtergrond van de Emancipatie en daaropvolgende periode aan de hand van de briefwisseling van Joannes Romme.
Johan Misiedjan Featuring Heavy-Duty & Ghabiang Boys.
Recensie over de cd van Johan Misiedjan Featuring Heavy-Duty & Ghabiang Boys, Classic Hits from Suriname Loketo.
Johannes King Berichten uit het bosland (1864-1870)
De Matawai Johannes King, die zich in 1857 liet bekeren tot het christendom, bouwde in zijn dorp Maripaston een kerk en schreef zijn dromen en visioenen op. In deze uitgave is een verslag opgenomen dat King schreef met het doel de zendelingen vertrouwd te maken met de geloofsvoorstellingen van de Marrons. Tevens zijn enkele reisverslagen toegevoegd uit de periode 1864-1870: twee naar de Matawai in 1864 en 1870 en een reis naar Berlijn in 1865. Ook een verslag van een in 1865 in Maripaston gehouden gebedsdag.
Jonas Pinas, 16 sept. 1999.
Speech voor 25 jarig dienstverband van Jonas Pinas uit Moengo.
Jonge Marronmuzikanten. Muziek en marginaliteit in Paramaribo.
Over de activiteiten van jonge Marronmuzikanten in Paramaribo. Welke strategieën ontwikkelen zij om negatieve beeldvorming te bestrijden en hun positie te verbeteren.
Julian With
Kort artikel over Julian With die een massameeting hield over ‘Overleven in een vijandig gebied’.
Jungle Commando een strafactie te Brownsweg
Ronny Brunswijk stelt de strafactie tegen de anti-terreurjongeren-organisatie te Brownsweg uit i.v.m. de rouwperiode van gaanman Aboikoni. De acties zullen daarna volgen.
Kago Buku: Notes by Captain Kago from Tabiki, Tapanahoni River, Suriname, written in Afaka script.
The Afáka script is an indigenous syllabic script designed in the early 20th c. Ndjuka is the only creole language in the world with its own script. The 19 Kago texts (1920-30) that are transcribed, translated, and explained here offer much material for the study of syllabic scripts and Maroon societies.
Kansen en bedreigingen voor het Surinaamse binnenland. Een weg komt nooit alleen.
De Surinaamse overheid heeft plannen om het binnenland te ontsluiten en te ontwikkelen, maar dat brengt ook bedreigingen met zich mee voor mens en milieu.
Kennismaken.
Column van de schrijver over de Saamaka.
Kennismaking met Karina en allochtonen.
Over een orale overlevering van de Trio Inheemsen in Suriname die in contact komen met de Marrons (Mekoro) en Karina.
Kettema Amoida e.a.
Drie Saamaka dignitarissen, hoofdkapitein Kettema Amoida (Asin-dohopo, waarnemend gaanman), hoofdkapitein Witti Faaka Main (Amakakonde) en kapiten Paulus (Abenaston) hebben zich laten filmen met Ronnie Brunswijk, waardoor zij de woede op hun hals hebben gehaald van de militaitre leiding.
Kind van het licht.
Gedicht van Celestine Raalte voorgedragen tijdens de viering van de Dag van de Marrons 2003, 11 oktober 2003 in Trefcentrum Oase te Utrecht.
Klassieke winti-geneeswijze uit Suriname, ex-studente HBO-J vertelt over vrijwilligerswerk, Truus Koningsbloem
Interview met Truus Koningsbloem en haar werk bij de praktijk van André R.M. Pakosie
Koninklijke onderscheidingen
onderscheidingen voor o.a. Lydia Emanuels, Maulana Jaggoe, André R.M. Pakosie, Ronald Kalka, S. Panday
Korte samenvatting 29ste viering Dag van de Marrons in Suriname.
Korte impressie van de viering van de Dag van de Marrons 2003 in Suriname, waarbij gaanman Jan levi en Lafanti aanwezig waren.
Kourou-akkoord en Implementatie
Oproep aan het wettig gezag om in vertrouwen het “Akkoord van Kourou” uit te voeren.
Krachtige badcultuur
Over de tropische kruidenbadcultuur van Fytotheek Pakosie
Kromanti-woorden uit het gebied van de Aukaners anno 1944.
Over de tocht van de schrijver in 1940 naar het Marowijne gebied, waar hij als dienstplichtige soldaat tegen een mogelijke inval van de Duitsers zou moeten vechten. Er waren geen Duitsers en hij bezocht het Marowijnegebied waar hij in aanraking kwam met de talking drum en het Kromanti. Later bezocht hij het gebied weer.
Kunst en culturele verrijking op Lelydorp.
Over de oprichting van een dependance Kunst en Cultuur in de districten Para en Wanica, vanwege een unieke combinatie van artistieke producten van Inheemsen, Marrons, Hindostanen en Javanen.
Kwik vergiftigt Suriname
Over de gevolgen van de kwikvervuiling voor de bevolking in het binnenland van Suriname
Kwik vergiftigt Suriname.
Kwik vergiftigt Suriname.
Laatste stamhoofd
Recensie van het boek ‘Gazon Matodja, Surinaams stamhoofd aan het einde van een tijdperk’ van André R.M. Pakosie
Laws in competition. Traditional Maroon authorities within legal pluralism in Jamaica.
Analyse van het legale pluralisme in Jamaica, waarbij het historische aspect niet mag ontbreken. Tegen deze achtergrond zal de auteur proberen de pogingen te verklaren van Marrongemeenschappen in Jamaica om hun lokale politieke autonomie te handhaven en erkenning te verkrijgen door de Jamaicaanse staat.
Leren van sjamanen, botbreuken genezen met kruiden en karton
Artikel over het seminar over traditionele geneeswijzen: Inheemsen en Marrons.
Lezerspen. Het komt nooit meer goed.
Reactie op de recensie van Euritha Tjan A Way over het boek van With ‘het komt nooit meer goed’.
Logoston. Bevolking verjaagd!
Bevolking Logoston (Kwiinti) verjaagd door Inheemsen.
Manda’84
Brief geschreven door de Sociaal Culturele vereniging Manda’84 aan de Minister van Regionale Ontwikkeling, de voorzitter van de Nationale Assemblee, De DC van Sipaliwini, Commandant van de Militaire Politie en de Nederlandse Ambassade, waarin zij de rol uitleggen van Ir. Menno Marrenga, die bezig is met een ontwikkelingsproject in het Saamakagebied. Dit om te voorkomen dat Marrenga iets overkomt.
Marcel Pinas -artist, more than an artist.
Recensie van het boek Marcel Pinas -artist, more than an artist.
Marcel Pinas: ‘Suriname is rijk, maar wij buiten het niet uit’.
Over het werk van Marcel Pinas, o.a. Tembe Art Studio in Mongo in Suriname.
Maroon leadership and the Surinamese state (1760-1990).
Analyse van de basis van het Marron traditionele gezag in Suriname. (gaanman, kabiten, lanti). Marronleiders nemen een intermediaire positie in tussen de stad en het binnenland. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een goede relatie tussen de mensen en de wereld van goden en geesten.
Maroons under assault in Suriname and French Guiana.
Over de situatie van de Marrons in Suriname en Frans-Guyana en de aanvallen die op hen worden gedaan vanuit verschillende hoeken.
Marronage in een sociologisch perspectief: Een vergelijking van de Surinaamse en andere Marrons in de Amerika’s.
Lezing t.b.v. de Viering van de Dag van de Marrons op 6 oktober 2001 in Trefcentrum Oase in Utrecht.